Opendeurgang 2023
Evenement
zaterdag 23 september - 14u00

Beste Leden, Leiding, Oud-leiding, Ouders en Sympathisanten,

Het kamp leek nog maar net voorbij en het is alweer tijd om het nieuwe scoutsjaar in de startblokken te zetten. Zoals ieder jaar, nemen we weer afscheid van onze laatstejaars leden die zich moeten bewijzen voor hun volgende tak door ons zelf gesjord parcours te doorstaan. Daarnaast is dit de ideale gelegenheid om met iedereen nog is een babbeltje te slaan en te genieten van zelfgebakken ribbetjes. De opendeurgang zal doorgaan op 23 september.

Wat is de overgang? In de scouts is het ons jaarlijks ritueel dat iedereen die naar een andere tak gaat, moet ‘overgaan’.  Wij bouwen met de leiding een gesjorde constructie waar iedereen die van tak veranderd, over moet gaan en waar ze vuil gemaakt worden. Als dat gebeurd is, hebben ze het verdiend om ‘over te gaan’. Voor de kinderen die overgaan is het dus belangrijk om kleren aan te doen die vuil mogen worden. Nadien kan iedereen naar huis om te douchen waarna de bbq wordt klaargezet en naar jaarlijkse traditie ribbekes worden geserveerd voor iedereen. We koppelen dit evenement aan een opendeurdag waar ouders de leiding kan zien, er bij kan gebabbeld worden en het startschot van het nieuwe scoutsjaar gegeven wordt. De leden komen ’s avonds ook hun nieuwe leidingsploeg te weten.

Voor wie is de overgang? Zoals al eerder vermeld, moeten enkel de kinderen die een tak hoger gaan, dus van kapoen naar welp, van welp naar wolf, van wolf naar jonggiver etc. overgaan. De andere leden moeten zich niet wagen aan de constructie, maar zijn natuurlijk meer dan welkom om hun medeleden, leiding, broertje of zusje aan te moedigen. Er zijn ook randactiviteiten voorzien doorheen heel de dag. Belangrijk punt: de nieuwe leden die nu 1ste jaars kapoen worden, moeten nog niet overgaan. We starten dus om 15u met de tweedejaars kapoenen die welp worden.

• In het kort:

Overgang: Iedereen die naar een andere tak gaat, zal moeten overgaan op ons zelf gesjord parcours dat we speciaal voor onze leden uitgedacht hebben. Als dat gelukt is, hebben ze het verdiend om ‘over te gaan’.

Open deur dag: Iedereen is welkom om het nieuwe scoutsjaar in te zetten en bij te babbelen over de drukke zomer. ’s Avonds zullen ook de leidingsploegen voor het nieuwe jaar bekend worden gemaakt.

• Eten:

We bieden overheeeeeerlijke ribbekes aan die met een extra portie liefde door ons knooppunt gebakken worden. Bij onze lekkere ribbekes horen natuurlijk ook lekkere groentjes en salades. Bij deze zoeken wij graag nog mensen die het knooppunt zouden willen versterken door mee het buffet voor te bereiden. U kan zich daarvoor inschrijven via deze link, om u op de shiften lijst te zetten : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xwSWEuajX39j-Lwu6kFo7inNthTO7F5SQ_SPFsA8WkU/edit?usp=sharing  Eten kan vanaf 18u maar u bent vroeger ook zeker welkom om onze dappere leden te zien wagen aan de constructie.

We vragen om in te schrijven om te eten via deze link: https://shop.scouts4811.be/overgang-2023/

Planning:

-14u00-
Deuren openen

-15u00-
Start overgang (de start van het nieuwe scoutsjaar wordt ingezet met een overgangsritueel waarbij de leden die naar een oudere tak doorgaan een parcours afleggen op een gesjorde constructie. Voor de toeschouwers wordt er ook randanimatie voorzien.)

-18u00-

Smullen van de ribbekes

-20u30-
Start leidingsvoorstelling (de nieuwe leidingsploegen stellen zichzelf voor aan de hand van een actje)