Overslaan en naar de inhoud gaan
Icon

Uniform

Een scout of gids herken je aan zijn of haar uniform. Draag je uniform met trots en toon dat je deel uitmaakt van de beweging. Voel je verbonden, maar durf ook je eigen touch toevoegen.

De Das

Elke scoutsgroep heeft een das met een eigen kleurencombinatie. Zo kan je aan de das zien bij welke groep een scout of gids hoort. Onze groen-gele das is te koop bij ons na elke vergadering.

De Kapoenentrui

Voor de kapoenen volstaat enkel een das om in orde te zijn, maar we bieden ook onze rode kapoenentrui aan. Niet verplicht dus, maar ideaal om in te ravotten. Ze is te koop na elke vergadering.

Hemd en broek

Het échte scoutsuniform, dat verplicht is vanaf de welpen, bestaat uit een beige hemd en een groene korte/lange broek of rok. Je kan deze kopen in de Hopper (winkel van Scouts & Gidsen Vlaanderen).

Kentekens

De kentekens of badges geven het hemd karakter. Doorheen de jaren verzamelt een lid zijn eigen collectie. Er zijn enkele badges verplicht.

foto uniform rechterschouderfoto uniform vooraanzichtfoto uniform linkerschouder

Op de rechterschouder plaatsen we het groepslintje (groen lintje met onze scoutsnaam op) dit is verplicht en krijg je van ons. Daaronder staan de tak-kentekens: de gele narmuts voor de kapoenen, turquoise vlieger voor de welpen, oranje rugzak voor de jonggivers, blauwe fiets voor de givers, rode voeten voor de jins en paarse boom voor de leiding. En als je groepsleider wordt krijg je de bruine fakkel. Deze tak-kentekens krijg je eenmalig op de eerste vergadering per tak, speel je ze kwijt dat koop je zelf nieuwe tekens. Het is vooral belangrijk dat hier het tak-kenteken van je huidige tak staat.

Op de linkerschouder komt de vlaamse leeuw, het provincieschild van Antwerpen en het internationaal kenteken van de scouts. Deze 3 tekens koop je in de Hopper.

Op de borst plaatsen we het jaarkenteken boven het rechterborstzakje. Elk jaar delen we deze uit op de eerste vergadering. Het jaarkenteken van het vorig jaar plaatsen de meesten dan op hun rug, zo kan iedereen zien hoe lang jij al in de scouts zit. Het lintje van België en Europa komt boven het linkerborstzakje, dit koop je in de Hopper. Op het zakje komt je belofteteken dit krijg je van ons bij de welpen, wolven en jonggivers.

Zo dat waren de verplichte tekens. Daarnaast kan je in de Hopper  een hoop extra leuke tekens kopen en krijg je meestal een badge als aandenken van je kamp, deze plaatsen de meesten op hun rug. Je bent vrij in het opfleuren van je eigen hemd.

Tweedehands

We hebben op ons lokaal ook een tweedehands collectie. Je kan hier kledingstukken aan doneren en kopen voor een vrije bijdrage.

T-shirt

Onze groene groeps T-shirt is ook verkrijgbaar na elke vergadering. Ze is niet verplicht.

Vergeet zeker niet je naam in alles te zetten!