Financiëel plaatje

Lidgeld

Voor een volledig scoutsjaar vragen wij €60 aan lidgeld voor het eerste kind per gezin. Alle andere kinderen in het gezin betalen slechts €55. Het grootste deel van dit bedrag gaat naar Scouts en Gidsen Vlaanderen voor verzekering en administratie, terwijl een klein gedeelte wordt gebruikt om de scouts te ondersteunen.

Speciale Vergaderingen

Tijdens het jaar worden er af en toe speciale activiteiten georganiseerd, zoals zwemmen of schaatsen. De kosten voor deze activiteiten worden afzonderlijk aan de ouders doorberekend.

Weekends

• Scoutsweekend: €40. Dit weekend vindt meestal op een andere locatie plaats. We raden aan om te carpoolen om milieuvriendelijker te zijn.
  • Leefweek voor givers en jins: €60. Deze week vindt plaats op het scoutslokaal.
  • Groepsweekend: Ongeveer €50, afhankelijk of we met de bus gaan of niet en hoe duur die is.

Kampen

Tijdens de eerste twee weken van juli gaan alle takken apart op kamp. Hieronder volgt een overzicht van de kampprijzen en duur:

• Kapoenen: 5 à 6 dagen, €80
  • Welpen: 8 dagen, €100
  • Wolven: 10 dagen, €110
  • Jonggivers en Givers: 13 of 15 dagen, €156 of €180
  • Jins: Ongeveer 16 dagen, ongeveer €300

De jonggivers en givers gaan hebben een voorkamp met enkel de leiding en de 3e jaars. De 1e en 2e jaars vertrekken dus 2 dagen later en moeten dus ook minder betalen. De jins gaan op buitenlands en de prijs en lengte van het kamp zijn heel afhankelijk van de bestemming en de activiteiten.

Uniform

Het dragen van een uniform is verplicht, zodat iedereen zichtbaar is als lid van Scouts 4811. Wij hebben onze eigen scoutsdas en kapoenentrui, deze kan je voor of na de vergadering bij ons kopen. Wij verkopen ook onze eigen scouts T-shirt met ons logo erop.  De kosten voor het uniform zijn als volgt:

• Scoutsdas: €15
  • Kapoenentrui: €8 (verplicht voor kapoenen)
  • Vanaf de welpen: Verplicht om een hemd en scoutsbroek te dragen. Uniformstukken kunnen worden aangeschaft in de Hopper of tweedehands van ons. Tweedehands uniformstukken zijn beschikbaar voor een vrije bijdrage. Als je scoutsbroek te klein is, kun je deze ook schenken.
  • Scouts T-shirt: €12 (optioneel)

In de Hopper koop je een leeg hemd maar daar horen een hoop kentekens bij. Weet je niet wat je moet kopen of wat je van ons krijgt? Ga dan naar onze pagina over het Uniform.

Geldactiviteiten

Gedurende het jaar organiseren de takken geldactiviteiten om hun kampen te sponsoren. Dit is volledig vrijwillig. Voorbeelden van zulke activiteiten zijn wijnverkoop en het bemannen van eetstandjes tijdens de nieuwjaarsreceptie. De groep organiseert ook enkele geldinzamelingen zoals chocolade- en plantjesverkoop.

Scouting op Maat

We willen je ook informeren over Scouting op Maat, het fonds van Scouts en Gidsen Vlaanderen dat gezinnen ondersteunt die financieel minder ademruimte hebben. We vinden het belangrijk om scouts betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen van onze groep. Scouting op Maat komt financieel tegemoet bij het lidgeld, kampen, weekends, het uniform en ander 'scoutsmateriaal'.

Meer informatie vindt je op de website van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Heb je vragen of wil je gebruikmaken van deze steun? Mail dan naar groepsleiding@scouts4811.be

Fiscale attesten en formulieren mutualiteit

Naast Scouting op Maat zijn er nog andere manieren om een deel van het lidgeld terug te krijgen:

Via sommige mutualiteiten kan je een deel van het inschrijvingsbedrag terugkrijgen voor lidgeld en kampen. Informeer hiervoor bij je eigen mutualiteit. We vragen om het formulier zelf zo goed mogelijk in te vullen. Alle leiding is bevoegd om deze te ondertekenen, je kan de formulier dus afgeven na een vergadering of via mail versturen naar de leiding van jouw kind.

Voor kinderen jonger dan 14 jaar kan je de kosten voor de deelname aan scoutsactiviteiten inbrengen op de belastingbrief van het volgende jaar. Hiervoor verstuurt de groepsleiding fiscale attesten in april/mei, je zal hier de ontbrekende informatie op moeten aanvullen en dan terugsturen voor een handtekening.

Sommige steden en gemeenten hebben een eigen tegemoetkomings- systeem, zoals de UitPas. Informeer hier voor bij de gemeente.